Followers

Feb 23, 2014

Dadih penyejuk sang hati



Hai , assalamualaikum :DD
Hihi cuaca sekarang ni panas dan kering sangat kan . Kalau kat tempat cek-a rasanya dah berapa lama dah tak hujan . Kalau hujan pun sekejap je tak sempat air dalam parit tu nak penuh dah kering balik . Huahua :P

Jadi , bila cuaca dah bahang macam ni mesti tekak rasa dahaga je memanjang . haha , jangan lupa minum air kosong banyak sikit . Tapi , kalau dapat dadih sejuk-sejuk waktu panas macam ni pergh lagi sedap !Percayalah , bukan setakat dapat menghilangkan dahaga je malahan hati yang panas ni punn dapat diredakan suhu kepanasan nya . Tak caya ? boleh cek guna alat pengukur suhu . Kahkahh :P

Dah alang-alang tekak ni gatal nak pi makan dadih , oleh itu beberapa hari yang lepas 
cek-a adalah buat dadih sikit . saja cuba-cuba buat walaupun sebelum ni tak pernah buat sendiri kann dekat rumah . hahaha ..Sekali dah buat tu , takdelah susah mana pun . Sangat mudah dan ringkas cara menghasilkannya :DD


Taraaaaa , maka hasilnya adalah seperti gambar di atas . haha banyak jugak lah dapat walaupun cuma buat separuh paket tu je . adalah dalam 18 bekas .. hehe . lepasni kalau rasa nak makan lagi boleh buat lagi kalau anda di rumah nak cuba buat jugak pun boleh .

 Bahan-bahan yang diperlukan cuma susu cair satu tin , gula secukup rasa , air 2 botol besar dan serbuk dadih kegemaran masing-masing . Dah ada bahan-bahan tu cuma campurkann je semua sekali  dan siap untuk dihadam di dalam sistem pencernaan :)))

Akhir sekali selamat berhujung minggu . Hihi , sekian sahaja untuk entri ringkas pada hari ini . wassalam ^^ 


12 comments:

  1. Replies
    1. makan sendiri dengan family . hehe :DD

      Delete
  2. Wahh. Haha. Ingat ka nak buat jual. Hihi. Dduk mana ? Sini penang pon panasss

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha takdelahh , saya duduk Johor Bharu . panas kann cuaca hehe samalah kat sini pun :DD

      Delete
  3. sedap ni makan sejuk2 :). selamat berhujung minggu..

    ReplyDelete
  4. betul2 kami kat pendang ni sangat panas TT^TT
    huhuhu :'( panas dunia.. tapi tahun nih mmg cuaca dya panas macam panas time bakar sampah TT^TT

    btw sedap tuh makan dadih time pepanas nih XDD hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann , emm sabar je lah dengan cuaca sekarang ni . hehe , sedap boleh try dekat rumah yer . kihkih :b

      Delete
  5. Sedapnye! Pos ke yong peng sikit :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je , hehe...tunggu depan pintu rumah naa :P

      Delete

Tahniah kerana berjaya membaca entri tersebut sehingga habis !
Komen yang murni saja ya , hihi. terima kasih :D